השקעה חכמה ויעילה בחברה חדשה

עולם ההשקעות הוא עולם שמשתנה ללא הרף ועל כן הוא יוצר למשקיעים קשיים רבים הנוגעים למציאת השקעות מתאימות לכסף שלהם. הריביות הנמוכות בעולם יוצרות קושי רב למצוא אפיקי השקענה טובים וכיום לא מעט אנשים מתעניינים בהשקעה בחברות חדשות. כיום כל אדם יכול להשקיע בחברות הזנק בעוד שבעבר הגיוסים לחברות הללו התבצעו בדרכים אחרות כגון: דרך קרנות הון סיכון. יחד עם זאת, טרם בוחרים להשקיע כסף בחברה חדשה יש לבדוק היטב כי מדובר על חברה ששווה להשקיע בה.

מה חשוב לבדוק לפני שמשקיעים בחברה?

פתיחת חברה בע"מ, היא תהליך שלא פעם דורש גיוס משקיעים בחברה. על כל משקיע פוטנציאלי לבדוק היטב את כל הפרטים החשובים טרם הוא בוחר האם להשקיע בחברה או לא. הנה כמה דברים שחשוב לבדוק:

ראשית כל, חשוב מאוד לבחון את התכנית העסקית של החברה ולוודא כי מדובר על תכנית עסקית איכותית, אשר מציבה יעדים ראליים וכן, מפרטת את כל הדרכים הפרקטיות למימוש היעדים. ככל שהתוכנית העסקית רצינית ומקצועית יותר, כך ניתן לסמוך על כך שמקימי החברה יודעים מה הם עושים, מה המטרות שלהם וכיצד הם מתכננים לממש אותן.

מכיוון שהמשקיע הולך לסכן סכום גדול בתקווה להרוויח כמובן, על חברה שאין לו מידע לגביה, שלב בדיקת הנאותות הוא שלב קריטי להבטחת ההשקעה שלו. על פי התוצאות של בדיקת הנאותות המשקיע צריך לקבל החלטה האם כדאי לו להשקיע בחברה או שמא פחות כדאי לו. בדיקת הנאותות מתחלקת לתחום החשבונאי, הכלכלי והמשפטי.

בדיקת נאותות כלכלית תבדוק האם המחיר שהמוכרת דורשת הוא מחיר אות. הבדיקה כוללת שווי שוק.

בדיקת נאותות משפטית היא בדיקה שבמסגרתה עורכי הדין שלכם יפנו רשימת שאלות לעורכי הדין של החברה ויבדקו את הנושאים הבאים: הון מניות ואחזקות בספרי החברה, נכסים שבבעלות החברה ושעבודים, הלוואות, הסכמים, ערבויות לחברות אחרות, חשיפה לתביעות לרבות מכתבי התראה, תביעות נגד החברה, מקרים שבהם החברה תובעת ויש תביעה שכנגד ועוד, עובדים וההסכמים מולם לרבות מה הובטח בהסכמים, איזה הסכמי קיבוציים חלים, האם העובדים מאוגדים ועוד, בנקים, רישיונות והיתרים.

בדיקת נאותות חשבונית היא בדיקה שבודקת נאותות של קניין רוחני, חובות, דוחות חשבונאים, האם הפטנטים רשומים על שם החברה ועוד.

רמת תחרות וכסף שנדרש מהמשקיעים

כמובן שאחד הדברים החשובים ביותר שיש לבדוק כאשר שוקלים האם להשקיע בחברה הוא: מהי רמת התחרות שיש לחברה בשוק. כלומר, האם התחום שבו החברה עוסקת הוא תחום נפוץ בשוק וניתן למצוא עוד חברות רבות העוסקות באותו התחום. כאשר יש תחרות גדולה על תחום כלשהו, לא קל לחברה לבלוט מעל החברות המתחרות לה ועל כן גם ההשקעה בחברה מעין זאת לא בהכרח  תהיה רווחית. לעומת זאת, אם החברה מביאה תחום חדש כלשהו לשוק, אם אין לה כמעט תחרות או שהתחרות דלה, מדובר על חברה שיתכן מאוד שהשקעה בה תהיה רווחית.

גם ההון שהחברה דורשת מהמשקיעים הוא דבר שחשוב לבחון. עליכם להגדיר מראש את ההון הרלוונטי מבחינתכם להשקעה ובהתאם לכך, לבדוק האם החברה המדוברת רלוונטית להשקעה מבחינת ההון שהיא דורשת מכל משקיע.

כיצד אפשר לבדוק מהו הסיכוי לרווח?

בסופו של דבר, אחד הדברים החשובים ביותר לכל משקיע הוא להבין מה הסיכוי שלו  להרוויח מההשקעה בחברה חדשה ועל כן, חשוב מאוד שהוא ייעזר באנשי מקצוע שיכולים לסייע לו כגון: יועצים מקצועיים שיכולים להעניק תחזיות לגבי הרווח בכל סוג של השקעה, בהתאם לחברה העומדת על הפרק. כמובן שחשוב להיעזר גם בעורכי דין בכדי להתנהל נכון בכל ההיבטים החוקיים והמשפטיים בהשקעה מעין זאת.

חתימה על חוזה

לאחר שמבצעים את כל הבדיקות הרלוונטיות אודות החברה, מתייעצים עם מומחים ומחליטים שהשקעה בחברה היא צעד נכון, עוד טרם חותמים על חוזה רשמי יש לחתום על זיכרון דברים שהוא מסמך קצר שנחתם בשלב שבו יש כימיה בין הצדדים והם רואים את הפוטנציאל שגלום בעסקה. המסמך יכיל את הסכום להשקעה, משך השלמת הליכי העסקה ומה היא כוללת ועוד. המסמך המדובר מחייב בשמירת סודיות ואיסור ניהול משא ומתן עם גורמים אחרים בתוך תקופה מוקצבת. אם הוחלט לחתום על הסכם השקעה בחברה, חשוב מאוד לחתום על ההסכם המדובר רק לאחר שעורך הדין שלכם עבר עליו ווידא כי הכל תקין והזכויות שלכם לא נפגעות באופן כלשהו בהווה או בעתיד.

תוכן עניינים

לפרסום כתבה, השאירו פרטים