כמה חשובה הצהרת הון בתחום הבורסה ושוק ההון

באיזה שלב אנשים מקבלים דרישה להצהרת הון כשהם סוחרים בבורסה? כמה חשוב למלא הצהרה ראשונית מדויקת עד כמה שניתן? מה קורה למי שאינו ממלא הצהרת הון?

אנשים שעובדים כשכירים ומחליטים להשקיע בשוק ההון יכולים לקבל דרישה מטעם רשויות המס למלא הצהרת הון. לא מדובר על כל פעילות בשוק ההון, אלא על פעילות משמעותית שמהווה למעשה קריטריון לדרישות רשות המיסים. אותו משקיע לא נמלא דוחות למס הכנסה אך במידה והוא עובר רף מסוים של פעילות הוא יוגדר על ידי הרשויות כעוסק ואז הוא דווקא כן יאלץ להגיש דוחות שונים, בין היתר הצהרת הון.

 

מהי הצהרת הון ומדוע היא חשובה?

הצהרת הון היא מעין בדיקה של רשויות המס בתחום האמינות של העוסק. ההצהרה מהווה בחינת אמינות של דיווחים לאורך השנה, וכאשר מדובר על אנשים שעוסקים בסכומים גדולים בבורסה, בדיקה זו חשובה לרשויות המס עוד יותר. מכאן, נולדת חשיבות אחרת – להגיש הצהרת הון עם מלוא הפרטים ובאופן מדויק ביותר. לעיתים פרטים שנראים לנו לא חשובים או רלוונטיים עלולים להוביל לסנקציות שונות ולכן גם כדאי להיעזר בבעלי מקצוע כאשר ממלאים את הצהרת ההון, גם אם יש ידע מקדים בתחום.

על מה מדווחים בהצהרת ההון?

בהצהרת ההון אנו מספקים למס הכנסה את תמונת המצב הכלכלית של הבית. אני מדווחים על נכסים ברשותנו, כולל שיפוצים שנעשו בהם או נכסים שנמצאים בשכירות ומהו החוזה מול השוכרים. אנו מדווחים על התחייבויות שונות כמו הלוואות, חובות, משכנתא והתחייבויות לחברות אשראי חוץ בנקאיות. בנוסף, יש לדווח סטטוס של כל חשבונות הבנק והיתרה בהם, מתנות וסכומי כסף שניתנו, השקעות, חסכונות, קרנות, רכבים ואת תכולת הבית שעלתה מעל 1,000 ₪ ותכשיטים וזהב.

כאשר מס הכנסה מקבל את המידע מהצהרת ההון הוא מצליב את המידע עם נתוני הצהרות הון קודמות, עם נתוני הדוח השנתי ואם יש הלימה ביניהם אין שון בעיה, אך אם לא תהיה הלימה ביניהם הוא ידרוש הסברים לפער של מקור ההון שאינו מוסבר.

כמה זמן יש כדי להגיש את ההצהרה ומה קורה למי שלא מגיש אותה?

בדרך כלל שנה עד שנתיים לאחר פתיחת תיק במס הכנסה תהיה דרישה למלא הצהרת הון, לאחר מכן בכל שלוש עד חמש שנים תהיה דרישה חוזרת, הכל תלוי בענף התעסוקה. את ההצהרה יש להגיש מאה ועשרים ימים לאחר קבלתה, איחור בהגשה נחשב כעבירה פלילית והוא יכול לגרור קנסות, כך גם אי הגשת ההצהרה.

לא כדאי לנסות טריקים שונים כמו להסתיר או להבריח כספים לחו"ל, לרשויות המס יש קשר ישיר עם רשויות המס ברוב מדינות העולם, וגם כאשר מעבירים כספים בהגרה של מתנות במטרה להסוות אותם, רשויות המס עלולות לדרוש לכך הסבר. לרשויות המס יש מאגרי מידע של רשויות המדינה, וגם אם רכשנו במזומן דברים מסוימים, יש להם המידע כמה פעמים נסענו לחו"ל, איזה רכב קנינו ואילו נכסים יש ברשותנו. במידה ואדם אינו מדווח כראוי למס הכנסה הוא חושף את עצמו להגשת כתב אישום שתגרור סנקציות כלכליות שונות ואף מאסר בפועל.

תוכן עניינים

לפרסום כתבה, השאירו פרטים