מה זה משכנתא הפוכה

מרבית האנשים שעומדים בפני רכישת דירה מכירים את המושג: "משכנתא". מדובר על הלוואה ארוכת טווח שהבנק מציע תמורת רכישת הנכס, כאשר כל עוד מחזירים את ההלוואה, הנכס משועבד לבנק. בניגוד למשכנתא רגילה, ניתן למצוא כיום בעולם המשכנתאות את המושג: "משכנתא הפוכה". מדובר בעצם על שם נרדף למשכנתא לכל מטרה, רק שהשינוי הבולט הוא שבמקרה הזה, אין החזרים חודשיים.

מהי משכנתא הפוכה?

כל אדם מעל גיל 60 יכול כיום למשכן את הבית שלו וזאת כמובן אם הוא  לא ממושכן לבנק אחר ולקבל עבורו סכום מסוים. לרוב הסכום יהיה בין 30 ל50 אחוזי מימון, אך הדבר תלוי בעיקר בגיל האדם שמבקש את המשכנתא, כאשר ככל שהאדם מבוגר יותר כך הוא יכול לקבל מימון גבוה יותר. השינוי הבולט הוא כאמור שלא חייבים לשלם את החזרי המשכנתא מדי חודש, אלא פשוט ניתן לא לשלם כלום ולצבור חוב שיוחזר לבנק רק כאשר הלווה ילך לעולמו.

הלוואת המשכנתא המדוברת ניתנת לכל החיים עד שהלווה נפטר. כאשר הלווה נפטר המלווה מציע ליורשים לסגור את החוב על ידי מכירת הדירה או להעביר את המשכנתא למשכנתא רגילה בבנק וכך בעצם למחזר אותה.

ישנם שני מצבים שבהם יש צורך להחזיר את הכסף: אם האדם או יורשיו מוכרים את הדירה, הם צריכים להפריש לבנק  את החוב שקיים כאשר החוב הוא המשכנתא הראשונית כולל כל ההחזרים החודשיים.

מצב נוסף שבו יש צורך להחזיר את הכסף הוא פטירה של שני בני הזוג.

גובה הריבית במשכנתא מעין זאת יהיה בין 5-6 אחוזים בתוספת מדד. מדובר על ריבית מאוד גבוהה אך יש צורך להבין כי מדובר על הלוואה לכל מטרה שתמיד תתומחר גבוה בשל התנאים שלה.

מי זכאי למשכנתא הפוכה?

כאמור, כל אדם בן 60 ומעלה שבבעלותו קיים נכס שמשמש בטוחה עבור ההלוואה יכול לבחור במשכנתא זאת. הלווים אינם מחויבים בהכנסה חודשית קבועה שכן, לא מדובר על החזרים חודשיים של ההלוואה. כל מי שמעוניין לקחת את ההלוואה חייב להיות מסוגל לחתום בעצמו בצורה צלולה ומודעת על כל המסמכים שקשורים לנטילת ההלוואה וכן, תידרש גם חתימה של הילדים שלו שהם מודעים להלוואה המדוברת. כמו כן, הנכס אשר הלווה מעמיד למשכון יהיה רשום תחת שמו של הלווה או הלווים. חשוב  לדעת כי הלווה או הלווים חייבים להיות בעלי ציון דירוג אשראי גבוה ומבלי להחזיק בהתחייבויות כספיות אחרות, לרבות במקרים שהם מעוניינים לקחת את המשכנתא ההפוכה גם בכדי לכסות חובות.

מי מספק משכנתא הפוכה?

כאשר מדובר על משכנתא רגילה, התחרות בשוק גדולה ושלל הבנקים המסחריים בישראל מעוניינים שיבחרו דווקא בהם עבור משכנתא ועל כן, מפרסמים מבצעים והטבות שונות על ריביות, מסלולי משכנתא אטרקטיביים ועוד. גם על משכנתא הפוכה באופן די מפתיע יש תחרות ואפילו גדולה יותר בין הבנקים השונים ובין גופים חוץ בנקאיים לרבות חברות ביטוח, חברות אשראי ושלל גופים חוץ בנקאיים אחרים המציעים מימון פיננסי בדמות משכנתא הפוכה בתנאים אטרקטיביים.

אם אתה תוהה מי מספק משכנתא הפוכה ובמי כדאי לבחור עבור בקשת משכנתא מעין זאת, לחצו כאן בכדי לקרוא מאמר מפורט ומקצועי על מי נותן משכנתאות הפוכות.

 

 

 

תוכן עניינים

לפרסום כתבה, השאירו פרטים