עד כמה חשוב להקליט ולתעד כשנכנסים להליך גירושין?

"צריך לדעת עם מי להתחתן, אבל הרבה יותר חשוב לדעת ממי להתגרש" אומר המשפט הידוע ואכן, לעתים, בסיום מערכת זוגית, נותרים משקעים רבים וטעם מר בין בני הזוג וכתוצאה מכך, במסגרת הליכי הפרידה והגירושין, מבינים השניים במהרה כי עליהם לנהוג בחכמה ובמשנה זהירות בטרם יאבדו רכוש, ממון ועוד לטובת בן/ת הזוג השני.

בעודם מעבדים זאת בצד הרגשי, יצר ההישרדות כבר "מפשיל שרוולים" ובני הזוג שעד לא מזמן היו אוהבים, מוכנים כעת "ללכלך את הידיים" במובן זה של ההבנה כי באיסוף של ראיות במגוון תחומים (וזאת אף בטרם הצהירו על כוונותיהם בפניי בני זוגם), ייתכן ויקנה להם יתרון משמעותי בהליכי הפרידה והגירושין בין אם בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני.

בצד זאת, ישנה חשיבות עליונה למלאכת איסוף הראיות באופן שישמור עליהן קבילות בבית המשפט ומכאן שגם החופש להשגת המידע הדרוש, צריך להיות בגבולות של מה שהחוק מאפשר.

אלו ראיות חשובות באמת?

סוגי הראיות שישרתו אתכם בצורה הטובה ביותר נחלקות ל- 2 תחומים:

  1. ראיות בתחום הכלכלי – איסוף מסמכים אודות חשבונות הבנק, קרנות השתלמות, קופות גמל, חסכונות, ביטוחים וכו' (במקרים קשים יותר בהם נדרש להוכיח בגידה כלכלית ניתן ואף רצוי להיעזר בחוקר פרטי).

 

  1. ראיות בתחום הבינאישי – הוכחה של התנהגות בלתי הולמת כלפי בן/ת הזוג ו/או הילדים. (ניתן להיעזר בסגל החינוכי – מורה, גננת, יועצת פדגוגית וכו'), רופא הילדים/ המשפחה ועוד)

הצורך באיזון בין ערכים וזכויות

החוק בישראל מתיר לבצע האזנות סתר מסוימות, למשל, האזנות סתר למטרת ביטחון המדינה, האזנות סתר למניעת עבירות פליליות ועוד.  החוק גם מתיר הקלטה עצמית של שיחות טלפון בין אם בהסכמת הצד השני לשיחה ואף אם בחוסר ידיעתו אך סעיף 3 לחוק האזנת סתר, תשל"ט-1979 (שעבר תיקון נרחב בעקבות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו) מסייג זאת וקובע כי:

"האזנה לשיחה והקלטתה, אף שהן נעשות בהסכמת אחד מבעלי השיחה – אסורות, ודינן כדין האזנת סתר, אם נעשו למטרת ביצוע עבירה או מעשה נזק, או למטרת גילוי דברים שבינו לבינה והם מצנעת האישות ושלא לצורך הליך משפטי בין בני זוג".

במילים אחרות, האיסור להאזנת סתר חל כאשר מדובר בשיחה פרטית שהתנהלה במקום בו הציפייה לציתות אינה סבירה לדוגמא בבית או במשרד הפרטי.  על אותו משקל, ניתן להבין כי יהא זה חוקי לחלוטין להקליט כל אדם, גם בסתר, שיחות שהמקליט עצמו הינו חלק מהן ו/או השיחה עצמה מנוהלת במקום ציבורי, שכן במקרה זה, על הצדדים לקחת בחשבון כי שיחתם עלולה להישמע ע"י אחרים.  אולם, העובדה כי האזנת הסתר חוקית, אין זה אומר כי מותר לעבור על חוקים אחרים, למשל הקלטת שיחה אינטימית מהווה אמנם האזנת סתר מותרת, אולם הפצתה מהווה פגיעה חמורה בפרטיות.

 

לסיכום, ישנו איזון עדין מאוד בין הגנה על זכויות אדם מחד ושל חשיפת האמת מנגד שמאיים לעתים להיות מופר. הדבר מתייחס גם למתח העדין שבין דיני הראיות לדיני המשפחה, בין התרת ראיות שאינן קבילות (במקרים חריגים) לבין עשיית משפט צדק, בין הגנה על זכויות קנייניות אל מול הזכות לפרטיות. כל אלו חשובים מאין כמותם ועל כל אלו יש לשמור. על כן יש חשיבות גדולה להקלטה ותיעוד בהליך הגירושין, אך החשיבות הגדולה מכולן היא לקבילותן של ראיות אלו בבית המשפט הרי שאם כבר עושים מעשה, כדאי מאוד לעשות אותו נכון.

 

 

תוכן עניינים

לפרסום כתבה, השאירו פרטים